Bygga en skylt

Jag hittade nyligen några få bilder på min mobil som jag tog i samband med att jag byggde en skylt för våran lokal. Jag började med att leta upp en passande font som jag sedan ritade av genom att fästa ett overheadblad på datorskärmen. När det var gjort så projicerade jag bokstäverna på en tunn träskiva och ritade av dem även där.

Kontursågen gjorde sitt jobb galant och efter ganska mycket pill, finputsning och sandpapprande så var bokstäverna klara. Sedan var det mest att måla dem några gånger så de fick en hyffsat jämn yta. Nästa fas var att placera dem på en ekskiva som jag införskaffat och borra genom både bokstäver och ekskiva där skruv och upphöjnadsklossar sedan skulle sitta.

När bokstäverna väl var på plats så var det dags att borra hål för ljusslingan. Jag skaffade en julgransslinga med LED-ljus som passande nog hade en smått kilformad design, så när hålen var borrade så satt ljusslingan väldigt stabilt i hålen. Det svåraste med att borra hålen bakom de upphöjda bokstäverna var att veta vart man skulle borra så själva LEDlampan inte syntes framifrån och att de lyste upp bokstäverna bakifrån på ett snyggt sätt.

Slutresultatet blev ganska bra iaf.

~ av Glenn på februari 1, 2011.

Kommentera

 
