Heavenly Sword

heavenly sword

 

När jag fick chansen att köpa heavenly Sword för 199kr så tänkte jag att jag borde slå till. Man läste ju ändå om hur avancerad motion capture spelet hade. Nu har jag klarat det hela och tänkte skriva en liten text om vad jag tyckte, sådär fjorton månader efter att spelet släpptes. Självaste Gollum (Andy Sercis) hjälpte till med både motion capture, själva spelhistorien och hade även rollen som spelets nemesis, den maktlystne tyrannen Kung Bohan. När man startat spelet så märker man också att utvecklarna Ninja theory har försökt få till en mer storslagen dialog än de flesta spel med mer avancerade ord och meningsuppbyggnader än det vanliga.

heavenly sword

 

Tyvärr tyckte jag ofta att det hela blev väldigt högtravande och för pretentiöst. Historien kändes för simpel och dialogen för seriös för sitt eget bästa. Jag var ej heller direkt såld på själva speldesignen, speciellt spelets bossar som jag fann smått fruktansvärda i sin design. Det tekniska hängde heller inte med i vad utvecklarna strävat efter. Ansikten och dess animationer är fantastiskt välgjorda, de flesta mellansekvenser likaså. Men När man väl styr runt spelets hjältinna Nariko så rör hon sig hafsigt och ryckigt. Frameraten är aldrig stabil och bilden lider då och då av screen tearing. Detta är synd då omgivningarna är tämligen vackert gjorda med stora vattenfall, asieninfluerad arkitektur och storskaliga vyer. Men hela illusionen försvinner när både kameran och karaktärerna rör sig hackigt genom spelet.

 

snygga ansikten

 

Det som faktiskt var det mest unerhållande i spelet var de segmenten där man styrde pilar/kanonkulor med hjälp av tiltfunktionen i PS3s kontroll. Att kunna följa en avlossad pils färd genom luften i hög fart för att sedan träffa rakt i ansiktet på en av alla de soldater man dödar är kul. Samma gäller när man följer en kanonkula som slår ner i marken så femton soldater flyger i luften. Spelets musik tillhör också en av de bättre delarna i det hela.

 

heavenly sword hade nog kunnat bli väldigt bra, men…det blev inte det.

Det blev bara okej.

~ av Glenn på november 13, 2008.

Kommentera

 
