Japaner och deras detaljer

Jag fick för några dagar sedan hem ett ett begagnat exemplar av Devil may cry 4 till ps3. Något som slog mig var hur jag saknat det japanska sättet att göra välgjorda spel. Spel som Ico, Wind waker, Ninja Gaiden mm. Jag påstår dock inte att vi i väst är kassa på att göra välgjorda spel. Det finns mängder med spel så som Ratchet & Clank Future, Gears of war, Half Life serien samt Bioshock är alla fina exempel på spel med hög detaljrikedom och polish. Men det känns ändå som att japanerna alltid varit lite bättre på att just de där små detajlerna och som gör att spelet känns trovärdigt och levande. Det känns ibland som att västerländska spel glömmer detta i sin jakt på de snyggaste effekterna. Devil may cry 4 har en stabil framerate på 60, detaljer och design är häpnadsväckande samt en tight kontroll.

Det räcker att titta på staketen och de olika ornament som pryder de gotiska byggnaderna för att se att det är hög klass på designen och detaljrikedomen. Allt detta gör väldigt mycket för upplevelsen och spelglädjen. Sen kan man ju diskutera det dramaturgiska i spel som dessa. Det är mer än ofta som man får höra krystade coola klyschor likt de som finns i valfri Van Damme-rulle. Samtidigt för det en viss charm med sig och det hela blir ganska gulligt.

På tal om polish så har Resistance 2 kommit upp sig i rang vad gäller kvalité sen jag testade en beta under Leipzig game convention. Det jag fick spela där var väldigt opolerat och saknade både stabil framerate och de där detaljerna. Detta verkar åtgärdat nu när de släppt nya filmer från spelets skogsbanor. Här börjar man se Insomniacs känsla för kvalité igen vilket känns skönt så jag tyckte det första spelet i serien var väldigt underhållande.

Angående Leipzig-mässan så tänkte jag lägga upp lite bilder från spektaklet, jag har dock inte helt flytt från min latmaskpersonlighet än och har ej importerat bilderna från min kamera. Jag får ta tag i detta.

~ av Glenn på september 24, 2008.

3 svar to “Japaner och deras detaljer”

  1. Detaljrika spel är helt fantasiska att spela, som du säger. En nackdel som tyvärr ofta hänger ihop med de detaljrika spelen är att de är korta spel att spela igenom.

    Kanske går det inte att klämma in en längre story om miljön tar all plats på DVD, eller så är utvecklingsteamet helt enkelt så upptagna med miljön att de glömmer storyn… vad vet jag?

    I DMC4 så löste de det hursomhelst ganska elegant eftersom samma miljöer användes två gånger. Det känndes inte så trist som det kunde ha gjort tack vare att man bytte huvudfigur. Smart.

  2. Jo helt sant. det går säkert åt mycket tid och resurser för att just få den höga detaljrikedomen. Dock ser jag ju hellre att spelet är sju timmar långt och helt fantastiskt välgjort än tretio timmar med korridorer med ungefär samma innehåll.

    Hysch föresten! Jag har precis börjat spela som Dante🙂
    Dock hade jag på känn att jag skulle återvända till samma områden som innan, säkert spöa samma bossar också hehe.

    På den stundande Tokyo game show är det Team ICOs nya som känns mest intressant, om de nu kommer visa det. Jag tror på det spelet iaf vad gäller atmosfär och design.

  3. Oj! F’låt!! Jag trodde du spelat igenom spelet redan.
    Håller med dig att ett spel hellre får vara kort än långt och repetitivt. *hostförstaCondemnedhost*

Kommentera

 
