FF XIII, igen

Mitt missnöje för Microsoft och dess sätt att göra affärer bara växer. Det senaste utvecklingen kring Final Fantasy XIII är att ps3 versionen ska hållas tillbaka för att kunna släppas samtidigt som 360porten här i europa och amerika. Detta kommer göra att vi får iaf vänta tills 2010 innan spelet släpps. Playstationägare har i många fall fått vänta länge på att en ps3version av spel ska komma då Microsoft köpt till sig tidsbestämda exlusiviteter (Bioshock är ett exempel) och nu verkar det som att Microsoft har sett till vi ägare av en Playstation 3 ska behöva vänta på att 360versionen bli klar. Samtidigt så säger Square-Enix att de har problem med Last Remnant till ps3 och att 360 versionen kommer att släppas först.

Detta trots att spelet släpps i japan 2009 och det enda som behöver bearbetas är översättningen till engelska. Jag stör mig mer och mer på sättet Microsoft vill vinna denna generationen av konsoller. Det känns på något sätt väldigt amerikanskt att köpa till sig allt man vill ha och Microsoft såg väl att Final Fantasy XIII var något väldigt många ville ha. Även om Sony knappast är ett oskyldigt företag som bara vill väl så gillar jag iaf deras policy att inte betala för exlusiviteter och istället låta utvecklare välja själva.

Sen tycker jag det är lågt av Square Enix att åtminstonde inte låta ps3versionen få komma först då de senaste fem spelen varit på just Playstation och att XIII hela tiden utvecklats på Playstation 3. Xbox 360 har många bra spel men det är sånt här som gör att jag inte vill beblanda mig med Microsoft och deras maskin.

psu.com

Bilden ovan föreställer föresten Sigmund Freuds soffa där jag skulle kunna ligga och prata ut om mitt missnöje och varför jag egentligen bryr mig så mycket. Kan det vara något med min barndom?

~ av Glenn på augusti 4, 2008.

Kommentera

 
