MGS4 <3

Nu när några dagar har gått sedan jag klarade Metal Gear Solid 4 så tänkte jag skriva lite om vad jag tyckte om spelet. Jag kan ju börja med att säga att detta spel inte är för de som ej spelat de tidigare spelen i serien. Spelet är extremt nichat för att i princip endast fungera för dem som spelat de tidigare spelen och vet vad det handlar om. Visst kan man spela det och tycka det är kul, men man kommer nog inte förstå vad som händer direkt. Ej heller kommer man förstå alla referenser och skämt som hela tiden görs genom spelet. Hideo Kojimas sista spel i Metal Gear solid sagan är gjort för för fansen, punkt slut typ. 

 

Vad som är tur för mig då är att jag faktiskt som så många andra håller Metal Gear Solid serien som en av de bästa spelserier jag någonsin spelat. Seriens känsla för detaljer och det faktum att det är sanslöst välgjort har fått mig gång på gång att bli fasligt imponerad av de olika spelen i serien. Nummer 4 binder ihop alla lösa trådar som tidigare gjort att man känt sig som ett frågetecken i de många oväntade vändningar och minst sagt märkliga händelser som utspelat sig i  de föregående spelen.

 

 

Grafiken i MGS4 går upp och ner. Spelet är ett av det snyggaste vad gäller att gestalta realistiska och välgjorda ansikten. I alla de mellansekvenser man får se genom spelet så var det alltid just ansikten som jag blev mest imponerad av. Svett, porer och ögon är väldigt övertygande. Men vad gäller banorna så är grafiken lite schizofren. Ibland ser det ut som en högupplöst version av Metal gear solid 3 men vid andra tillfällen är de bland de snyggaste jag sett.

 

Jag hade också gärna sett att bilduppdateringen var låst till ett visst antal bilder per sekund. Bilduppdateringen kan gå från 60 i vissa fall (mestadels i hörnen på banor, ställen utan mycket händelser samt när man använder infraröda synen) till under 30 bilder per sekund när det blir mycket som händer på skärmen. Allt som oftast ligger dock spelet på 30 bilder i sekunden vilket är skönt, men jag hade ändå helst sett att Metal gear solid 4 skulle flyta lika fint som 2an på ps2 där det allt som oftast låg på en stadig 60 bilder i sekunden.

 

 

Ljudmässigt är hela spelet en fröjd och påhittigheten är enorm när det gäller effekter. Det tydligaste exemplet måste vara de stora tvåbenta spaningsmaskinerna som lyckas vara skräckinjagande när man hör dem fast de har ett läte likt kossor som råmar. Röstskådespelarna gör också en trovärdig insats överlag även om viss dialog är lite väl teaterlistisk.

 

Kontrollen har polerats och fixats till väldigt mycket sen tidigare spel. Man siktar nu i det ganska standardiserade ”kameran bakom axeln” likt Resident Evil 4, GTA IV och Uncharted vilket gör att man har större koll på sin omgivning samtidigt som det är en ganska dramatisk kameravinkel. Man har nu också full kontroll över kameran och kan vrida den hur man vill. Det går även att som innan sikta med vapen i första person genom vapnets egna sikte vilket gör att de går sätta de där trevliga ”head shotsen” mycket enklare. Vapnen man hittar går föresten att ändra genom att sätta dit nya sikten, lasersikte och ljuddämpare. Old Snake rör sig smidigt med snygga animationer och kan utföra en mängd olika rörelser som underlättar ens framfart.

 

 

Gillar man inte  tidigare Metal Gear spel och dessutom har svårt för långa mellansekvenser så kan jag faktiskt inte komma på ett sämre spel att köpa. Gillar man dock Metal Gear-serien, spel med sinne för vansinniga detaljer och en story så välgjord att man gång på gång sitter som klistrad i mellansekvenserna så är Metal Gear Solid 4 ett givet val. Helt klart ett av de bästa spel jag någonsin spelat och det bästa är att jag har så mycket kvar att upptäcka fast jag redan spelat igenom det. Spelet har ett ton gömda saker, dialoger och annat som gör att man lätt kan spela igenom det igen utan att riskera att inte upptäcka något nytt. Kojima Productions är bland de bästa och mest ambitiösa spelstudios som finns enligt min mening. Jag väntar med stor spänning på deras nästa projekt.

 

Mitt slutgiltiga tips är att leta upp de tre föregående spelen i serien, spela igenom dem och sen avsluta med ett av världens mest välgjorda spel, Metal Gear Solid 4.

~ av Glenn på juni 19, 2008.

Kommentera

 
