Typealyzer

Här är en sida som kan analysera det man skriver och sen spotta ut ett resultat som pekar på vilken typ av människa man är. Jag fick tipset från Elegansen och själv blev jag ”tänkaren”. Till viss del var det väl lite träffade även om de mer smickrande sidorna inte kändes helt rätt hehe. Gör gärna testet om ni vill hamna i ett fack!

 

Analyze it!

~ av Glenn på april 15, 2008.

4 svar to “Typealyzer”

  1. Austin ansåg att man kan inte handla utan att använda språket. Ett barn blir t ex inte döpt bara för att man häller vattnet på huvudet utan man måste också säga att ”härmed döper jag dig till..” Han delade in dess performativa yttranden i tre dimensioner varav det första handlar om utförandet av själva yttrandet. Med exemplet: ”det står en tjur på åkern” har man använt sig av korrekt grammatik och ordföljden skapade ett påstående om vad som pågår. Den andra dimensionen består av vilken avsikt talaren hade då den yttrade meningen. Var det en uppmaning om fara eller var det bara en beskrivning av situationen. Och till sist en tredje dimensionen handlar om hur mottagaren reagerar på vad man just sagt, alltså effekten som uttalandet har orsakat. Ibland får man inte den reaktionen man trodde vilket bevisar att det inte finns någon enkelt förhållande mellan yttrandet och avsikten.

  2. ojdå! det där var inte alls vad jag skulle skriva, damn you kopiera/klistra in! haha. jag hade tänkt skriva en witty kommentar men nu har jag glömt bort det..

  3. Haha🙂 Jag trodde det var någon skum form av spam först. Jätteintressant text men den kändes inte riktigt passande.

  4. nej det var en del av min pågående hemtenta! haha

Kommentera

 
