SF4s vilja att vara SF2

För några veckor sedan köpte jag den japanska versionen av Street Fighter 3rd strike till PS2. Jag hade sedan innan spelat den amerikanska Anniversary Edition som släpptes i USA till ps2 och gillade SF3 skarpt. Karaktärerna kändes fräsha och lagom galna utan att lägga sig på guilty Gears nivå. Jag spelar fortfarande mest som Ryu eftersom det alltid varit honom jag spelat sedan Street fighter 2 till snes, men de andra är också underhållande att spela som och framförallt känns de nya.

Nu är Street Fighter IV på gång och med en ny väldigt imponerande grafisk stil som jag tror kan fungera alldeles utmärkt. Men jag kan ändå inte sluta känna ett visst missnöje med att spelet försöker verka vara en ny version av Street Fighter 2. Först och främst har jag aldrig tyckt Zangrief, Blanka, Dhalsim eller Honda varit några roliga karaktärer och att inkludera dessa i fyran känns lite småtrist och tråkigt. Det verkar också som att Capcom åter vill påminna oss om hur bra SF2 var och med hjälp av nostalgikänslor få oss pepp på SF4. Problemet är dock att jag tycker man redan blivit matad till bristningsgränsen med Street Fighter 2 ända sedan den först släpptes till snes. Först kom alla versioner som släpptes av SF2, sen har det varit Pocket Fighter och 3D-versioner i form av Street Fighter EX plus alpha. Nu håller dessutom en amerikansk studio på att göra en HD-version av SF2.

Jag tycker att nostalgigrejen med Street Fighter känns väldigt uttjatat och det är mycket just därför jag gillar Street Fighter 3 så mycket. Av alla tjugo karaktärer i SF3 är det bara fyra av dem som kommer från tidigare spel: Ryu, Ken, Chun Li och Akuma. Resten är helt nya vilket gör att spelet känns nytt och att det tar ett steg framåt. I SF4 verkar det dock vara tvärt om. Där är det (än så länge) tio av de totalt tretton som alla kommer ifrån SF2. Även endel av miljöerna verkar vara remakes av klassiska SF2-banor. Jag säger dock inte att alla karaktärer i SF3 är lyckade heller, några av dem känns tämligen trista (Twelve och Necro bland annat) men just att de är nya gör att spelet iaf känns fräscht även fast det är nu nästan nio år sedan 3rd Strike släpptes.

Jag var pepp i början när Capcom först utannonserade SF4 men ju mer de visat av det ju mer har det hela känts mindre och mindre spännande. Grafiskt är det ingen tvekan om att det kommer bli ett läckert spel, stilen passar Street Fighter perfekt, men jag hade gärna sett mer orginella karaktärer och kanske lite mer galen design också. Nya karaktären Abel tex ser ganska trist ut och saknar det där speciella. Jag hoppas det blir mer nytt material längre fram och mindre fokus på att göra ett Street Fighter 2: Ultimate nextgen edition. Enligt min mening så borde de göra en HD-version av SF3 istället för SF2. Då hade de kanske kunnat fortsätta att göra 4an mer lik 2an. Men när båda dessa nya spel inom Street Fighter-serien handlar om just SF2 så känns det lite väl mycket.

Men jag är väl kanske för gnällig och än så länge finns det mycket som kan hända med SF4. Jag är säker på att Capcom lyckas på ett eller annat sätt med 4an, det är kanske bara just nu som det inte känns så spännande.

~ av Glenn på april 9, 2008.

4 svar to “SF4s vilja att vara SF2”

  1. Jag håller med om mycket av det du säger. Trean gick mig helt förbi men nu blir jag lite sugen på att plocka upp det. Själv är jag visserligen helt såld både på nyversionen i HD samt fyran när det gäller det grafiska. Det ser verkligen superläckert ut i båda fallen fast på olika sätt.

    Synd bara att åtminstone remaken förmodligen blir helt ospelbar på 360 tack vare det odugliga styrkorset. Jag har planer på att införskaffa mig en budgetkontroll för just det syftet. Det borde finnas någon med ett fungerande styrkors kan tyckas.

  2. Mm jo, även om jag är trött på remakes av SF2 så är jag fortfarande intresserad av de två ”nya” spelen. HD-versioner av 2D pixelspel borde det göras mer av tycker jag. Små studios skulle ju kunna göra grymma spel utan att vara insatta i den senaste teckniken. Gillar du arcade sticks verkar ju denna toppen!: http://www.play-asia.com/paOS-13-71-dd-49-en-70-26p2.html

  3. Så fort Capcom gick över från 2d i SFIV så har jag tyckt illa om det. Sedan av de gameplay trailers man sett har det varit blandat kompott, ibland går det segt så in åt helvete så att orginalet framgår som snabbt, sedan flyter det på hur bra som helst.

    Jag gillar inte att de designat om karaktärerna, jag gillar inte att de verkar gå över till att visst hej det här är SF2 men nu kan ni juggla fienderna i all oändlighet…

    Kort sagt, jag köper heller SF2 HD Remix än SF4.

    Spelade bara SF3:TS på DC, varvid kontrollen inte riktigt lämpade sig för på fighting lir. Så jag är väldigt sugen att införskaffa det till PS2, men jag har lagt ut tillräckligt mycket pengar på SF för tillfället känns det som.

    Trevligt med ännu en Ryu spelare dock🙂 Vad brukar du välja för supercombo till Ryu i SF3? Själv är det bara Shin-Shoryuken som gäller🙂 Älskar den manöverna alltså.

    Tyvärr får jag väll säga att trots alla mina klagomål här kommer jag att köpa SFIV då det kommer. Om endast för möjligheten att fullständigt racka ned på det sedan.

  4. Ja vi verkar ju ha liknande syn på det känns det som.

    Haha ja den är fet. Dock har jag aldrig fattat Hadouken-combon som man laddar upp då den känns jätteseg. Måste fråga om det finns några minnesvärda och roliga punch lines som sägs efter fighterna? Just de texterna samt supercombos skrivs med Kanji i min japanska utgåva, annars är allt på engelska.

Kommentera

 
