Uncharted är klarat

Uncharted nästan

Egentligen klarade jag spelet för några dagar sedan men jag har inte haft tid/ork att skriva om det. För mig tog det nästan exakt åtta timmar att klara det på normal och jag lyckades hitta 30 av de 60 gömda skatterna så det finns några anledningar att spela om det på hard känner jag. Rent visuellt är spelet en riktig så kallad pärla med bland annat det snyggaste vattnet jag sett i något spel. Men det kändes lite kort ändå även om jag kanske kunnat flumma runt mer överallt för att hitta alla gömda skatter. Det hade också varit trevligare med lite mer variation bland finderna man möter. Oftast är det samma gamla gäng pirater man krigar mot och de dödas ungerfär lika lätt hela tiden. De mer roliga och utmanande duellerna som man har är med de stationära maskingevären och prickskyttarna (som av någon anledning har Desert Eagles med lasersikte istället för ett prickskyttegevär). De flesta fighterna är dock överlag ganska roliga då det blir mycket ducka, kasta sig till nya skyddande murar och ibland göra en chansning genom att hoppa över sitt skydd för att springa rakt emot de två kvarvarande piraterna och skjuta dem med hagelgeväret på nära håll.

Kontrollen fungerade perfekt och jag tror inte jag hade något problem med kameran under tiden jag spelade. En annan av de trevligare sakerna med spelet är hur de försökt att få allt att kännas som en riktig matinéfilm. Man gör ett långt hopp och landar precis på kanten av klippan så man nästan ramlar ner, skjuter man en tunna (exploderande sorten som vanligt) som är placerad nära fiender så gör de en snygg koreograferad piruett då de slungas upp i luften och slutfighten är väldigt influerad de som kan återfinnas i de flesta actionfilmer. Just för att spelet är gjort för att vara som äventyrsfilm kan man också förlåta de lite ologiska händelser man ibland stöter på. Det kändes tex som att det var mer än en gång man precis öppnat en orörd dörr där ingen varit på flera hundra år för att i nästa ögomblick stöta på pirater där inne. Spelets gömda skatter och dess egna svar på 360s achievements gör att det finns en viss poäng med att spela om äventyret men tyvärr känns det ändå som att spelet inte kommer vara direkt långlivat efter man har klarat det. Uncharted är ett välgjort spel som bjuder på trevlig underhålling men vill man ha ett spel man kan sitta länge med så finns det andra mer lämpade för det.

~ av Glenn på mars 28, 2008.

Kommentera

 
