Orange Box på Ps3

The orange box

Då jag ändå är ett fan av Valve så har jag har nu införskaffat den smått ökända Ps3-verisonen av The Orange Box, trots sitt dåliga rykte. Tyvärr är det mesta man läst om den sant. Även om det rent visuellt ser väldigt bra ut så lider alla spel av kraftiga framedrops och även när grafiken flyter relativt bra så känns den ändå seg.Detta förstör något enormt i mina ögon och hela spelet har verkligen en PC-känsla över sig som säger till mig att det är just på en PC man borde spela dessa spel istället. Kontrollen fungerar men inte mycket mer och efter att ha kommit direkt från Call of Dutys (fyran) snabba 60 frames per sekund så känns The Orange Box otroligt segt. Att få Sourcemotorn att flyta på i just 60 frames borde inte vara en omöjlighet med tanke på att Half Life 2 och dess grafikmotor kom ut 2004. Att det heller inte finns stöd för mus och tangentbord förstår jag inte då det knappast kan vara något svårt att få med i ett annat så uppenbart PC-spel. I tex fallet Call of duty 4 så behöver inte det spelet ha stöd för tangentbord och mus eftersom det dels har en snabb bilduppdatering samt en väldigt precis och responsiv kontroll.

portalDet första jag började spela när jag satt i skivan var Portal då jag hört så otroligt mycket positivt om det. Efter fjärde hissfärden blev man direkt påmind om PCkänslan då spelet buggade och jag på något sätt fastnade ovanför hissen och var tvungen att ladda om min quicksave som låg några minuter bakåt i spelet. Efter detta fungerade dock spelet buggfritt. Framedrops förekommer ibland även i Portal men ändå inte lika frekvent som i tex Episode 1 (och Episode 2 vad jag hört). Det blir inte ospelbart på något sätt även om det är störande. Jag testade även att spela Team Fortress 2 och även där känns grafiken seg och när det händer mycket på skärmen så kommer den dåliga bilduppdateringen också. Valves Half Life serie samt Portal och Team Fortress 2 är så sjukt välgjorda produkter så man blir nästa arg när portarna till konsol är såpass dåliga. Xbox 360 versionen ska vara mycket bättre och stabilare men jag är nästan säker på att även den versionen ligger på 30 frames per sekund. Hade Orange Box till ps3 skickats med en stabil bilduppdatering, 60 frames per sekund samt stöd för mus och tangentbord så hade det utan tvekan varit bland de bästa spelen på Ps3, men denna version vi fått till våra maskiner håller helt enkelt inte måttet och förstör mest de fantastiska spel (Portal nådde verkligen upp till mina förväntningar) som Valve skapat. Jag kommer spela igenom Episode ett och två med, men sen blir det att byta in spelet.

Man blir ju både arg och ledsen som de brukar säga😦

~ av Glenn på mars 3, 2008.

5 svar to “Orange Box på Ps3”

  1. Fasen vad trist.😦

    360-versionen flyter ju på som dröm så det är väldigt konstigt att det inte gör det till en på pappret sett ännu kraftfullare konsol.

  2. Jo det är sant, men de har väl lärt sig att gå andra vägen nu. Först först göra ps3 version och porta till 360. Men att de skulel använda hl2 som test spel var lite väl korkat

  3. Grejen är ju att Valve inte kan tänka sig lägga någon tid på Ps3 och därför lät klåparna EA göra porten till ps3. Jag vill gärna testa 360 versionen för att verkligen se skillnaden. Dock som sagt hade jag också gärna sett att The orange box tuffade på i 60 rutor per sekund. Half Life 2 kom ju till den första xboxen och på sina ställen känns ps3versionen likvärdig till den porten vad gäller framerate. Det är en jävla skam att så bra spel inte kan få en vettig version.

  4. Precis som ovanstående ”talare” säger så ligger felet i att Valve inte såg PS3:an som en vettig konsoll (något som de på sistone gått ut och sagt att de misstog sig) och därmed inte ville lägga ned någe energi på PS3-porten och lät istället EA stå för porten.

    Synd på en produkt som annars är så underbar. Tycker det är underligt att de inte lyckats patcha spelet till ett mer spelbart skick än, men men.

  5. Jo det är väldigt synd. Just att de inte patchat alla fel känns också som något typiskt för EA. När de väl fått ut spelet så gör de väldigt lite för att förbättra det. Så tyckte jag det var med Skate på ps3 också.

Kommentera

 
