Digital verklighet

Är det några spel jag verkligen skulle vilja spela mer utav är de som utspelar sig i nutida urbana miljöer. Shenmue har jag aldrig spelat men jag har förstått att de verkligen är värda att spela igenom. Att ett spel utspelar sig i modern stadsmiljö utan att vara något renodlat actionspel likt Max Payne eller Grand theft Auto känns ganska ovanligt. Att just få gå runt i riktiga städer och utföra vanliga sysslor som inte bara handlar om balla saker som våld och vapen kan ju låta trist men jag känner ett sug efter det.

Fahrenheit är ett annat spel jag knappt har spelat vilket handlar om en mordhistoria i nutida New york. Där spelar man både en person som genom mystiska omständigheter mördat samt Polisen som jagar honom. När den tredje delen av Segas Yakuza-serie helt plötsligt sattes I feodala japan istället för nutida Tokyo som innan blev jag lite besviken. Jag hade mer än gärna velat springa runt i Tokyos olika distrikt och gjort Yakuza-uppdrag. Fahrenheits utvecklare Qantic dream har dock ett intressant spel på gång vid namn Heavy Rain (filmen ovan). det finns dock inte mycket info mer än att spelet ska försöka att gestalta människor på ett så realistiskt sätt som möjligt.

Fan, jag måste leta upp ett ex av Fharenheit.

~ av Glenn på februari 15, 2008.

Ett svar to “Digital verklighet”

  1. ”Fan, jag måste leta upp ett ex av Fharenheit.”

    Det tycker jag absolut att du ska göra. Har nyligen återupptäckt spelet och det är verkligen ett suveränt äventyr. Det är innovativt och rejält stämningsfullt. Om du äger en Xbox 360 så går det ju numera köpa direkt över Xbox Live.🙂

Kommentera

 
