Half Life

Half Life 3 fakeDen här bilden är med all sannolikhet falsk, snyggt gjord men falsk. Men det är någon känsla som väcks ändå av att se den. Staden i bakgrunden ser helt fantastisk ut och känns verkligen som den hör ihop med HL2s estetik. Men Half Life har alltid haft en wow-känsla. När jag som 13-14åring först fick spela Half Life 1 blev jag väldigt imponerad. Ur vapnen kom det tomma patronhylsor och man var tvungen att ladda om eftersom magasinet bara höll ett visst antal skott åt gången. Man kunde också oftast använda vapnen på två sätt, en primär attack och en sekundär. Allt detta var nytt och kändes väldigt realistiskt. Av någon anledning tog det dock ganska lång tid för mig att klara enspelarkampanjen, jag spelade oftast Half Life mot vänner via nätverk. Det var så spännande, oftast var det max tre-fyra datorer vi lyckades få ihop hos någon. Efter 1-2timmars pillande med nätverk i Windows 98 för att det skulle funka för alla så körde vi igång. Bootcamp är den banan jag kommer ihåg mest att vi lirade och jag älskade hagelgeväret som vapen.

När expansionen opposing Force kom blev det genast den svarta magnumpistolen med lasersikte som blev den nya favoriten. Halva glädjen var att skrämma folk med lasterpricken när man gömt sig på nåt smart ställe. När Half Life varit ute ett tag började olika mods ploppa upp som svampar på nätet. Counter Strike beta 6.1 var en av de första jag testade tror jag men det mod som blev favoriten var utan tvekan Fire Arms. Filip hade laddat ner den 100mb stora filen över natten på sitt 56k modem och alla var imponerade över hur många vapen det fanns att välja bland. Tobias älskade automathagelgeväret, även om sura tillrop som ”fuskgevär” och ”man får inte använda saigan” tillkom när man lirade mot varandra över nätverket. Min favorit var geväret med granatkastare, sjukt kul att spränga folk med den. Jag tyckte också det var också häftigt att hoppa fallskärm på vissa banor.

Gordon freemanNär Half Life 2 kom blev jag lika imponerad av spelet som jag blev av ettan, men denna gång av helt andra saker. Detaljerna som Valve gjort i City 17 är fortfarande sjukt imponerande. Hur de studerat europeiska städer och lyckas få till en så genuin känsla att man faktiskt spelar i en riktig stad är helt galet bra gjort. Förortshusen, lägenheterna, människorna och den träffsäkra 1984 (boken)stilen med alla blå skjortor och ”storebror ser dig”detaljer gjorde spelet helt fantastiskt. Jag kommer ihåg vid ett tillfälle i början av spelet då man stöter på en combinevakt som står i vägen för ens framfart. Han tar fram sin batong och välter ner en colaburk som står på kanten av en papperskorg för att sedan med en befallning säga ”pick up that can”. Man tar upp burken och lägger den i papperskorgen och på ett spydigt sätt svarar han ”hehehe, okey you can go”. Det är svårt att inte bli imponerad av manuset och hur valve verkligen lyckats få till en så klockren militärstyrd stad som innevånarna föraktar. Jag har fortfarande inte sett något spel med samma känsla för detaljer. Då jag varken spelat Half Life 2: episode 1 eller episode 2 så vet jag inte hur det fortsätter, men mycket tyder på att jag inom en snart framtid kommer införskaffa The orange box till ps3 och då hoppas jag att jag inte blir besviken.

~ av Glenn på januari 12, 2008.

2 svar to “Half Life”

  1. Glenn! jag gillar din blogg, den tar upp intressanta ämnen + tv-spelskultur utan att det blir krystat. Jag tycker du skriver med känsla för det du talar om och jag tokgillar denna half-life post!

  2. Tack så hemskt mycket John, det var väldigt kul att höra från dig🙂
    Det känns som det mest blir en massa gamla minnen på den här bloggen, men det funkar antar jag.

Kommentera

 
