Min vän Bullfrog

Theme Park

Jag fick en nostalgiflashback för några timmar sedan. Helt plötsligt började jag tänka på Bullfrogs Theme Park från 1994. Första gången jag spelade det var på playstation 1. man hade så mycket saker att göra. det fanns en mängd uteställen, caféer och snabbmatsbutiker som man kunde placera strategiskt. Galna åkatraktioner och diverse personal som alla hade sina sysslor. Det där ekonomiska hade jag inte jättestor koll på, jag gjorde alltid dåligt ifrån mig när man skulle sluta avtal och skaka hand. Men det gjorde inte så mycket, spelet var ändå ganska lätt. Det var mer det kreativa friheten man hade som var det roliga, hur man kunde dra vägar och verkligen bestämma hur man vill att ens park skulle se ut. Man kunde tex bestämma att den väg man byggde skulle vara där man köpte mat, på en annan väg kunde man placera toaletter eller göra en trevlig park. Allt detta var för mig då väldigt (väldigt) kul och nytt.

Efter det spelet var det Theme Hospital jag spelade.

Theme Hospital

Theme Hospital (1997) var ungefär som Theme Park, dock satte ibland sjukhusets förbestämda väggar stopp för ens stora planer, men oftast var det aldrig något direkt problem. Ett av de minnesvärda sakerna med spelet var den lustiga svenska översättningen av spelet. Det var få spel jag hade spelat vid den tiden (och fortfarande är) som var svensktalande . Det enda svensktalande spelet jag spelat som inte varit från Bullfrog var Blizzards Diablo. Vem glömmer inte smeden Griswolds breda göteborgsdialekt när han säger ”våd kan ja stå te tjänst meed”. Men nog om det. Theme Hospital bjöd på en mängd sjukdomar man var tvungen att bota med diverse maskiner som forskades fram av ens forskarlag. Symptom hos patienter kunde variera från vass tunga till osynlighet. Andra saker man fick tänka på var hur varma elementen var som man placerade ut och om man verkligen kunde ta emot och bota akutfall som kom via helikopter, då ofta väldigt många personer på en gång.

Några år efter jag fått tillgång till en pc för första gången kom jag i kontakt med Dungeon Keeper 2.

Dungeon Keeper 2

Spelet (som kom 1999) ter sig likt dom andra jag nämnt. Man spelar den mörka sidan som med sina lagom onda planer vill ta över de präktiga människornas värld. Varelserna kommer igenom en portal lite då och då när du har byggt de saker dem gillar. Bygg ett bibliotek så kommer trollkarlar, en tortyrkammare gör att dominatrixbrudarna dyker upp och så vidare. Även i detta spel är friheten i hur du vill att din monsterhåla ska se ut väldigt stor. Man sätter sina små söta tjänare med stora ögon på att gräva ut sektioner ur väggen och där de grävt fram kan bygga sina rum.

Jag antar att det som sammanfattar dessa spel är en kreativ frihet, strategi samt alldeles lagom fjantig humor i en nästan perfekt blanding.

~ av Glenn på december 21, 2007.

Kommentera

 
