Nu börjar det se verkligt ut

gran turismo 5

Jag tror jag sagt någon gång vid varje ny konsoll jag införskaffat att ”wow, nu börjar det verkligen se realistiskt ut”. Med Playstation 1 som var min första 3D-kapabla maskin (om man bortser från super Nintendos försök med mode 7 och SuperFX) var det Resident Evil 1 som jag blev mäkta imponerad av. Vilken detalj, kisade man med ögonen när man sprang med sin karaktär så såg det nästa verkligt ut.

Resident evil 1

Att introt var gjort i ”full motion” komplett med B-skådespelare gjorde inte saken sämre, riktig film i spel hade jag inte sett innan mer än kanske i arkadspelet där man sköt cowboys i vilda västern samt mellansekvenserna till Krazy Ivan (spelet med den underbara ryska brytningen). Efter det kom Turok: The dinosaur hunter till N64, Pro evolution soccer 3 till ps2 och Resident Evil Remake till gamecube (vilket fortfarande ser väldigt bra ut). Alla dessa tyckte jag såg väldigt verkliga ut (om man bara kisade lite med ögonen) då dom kom. Men som översta bilden skvallrar om så finns det ett nytt spel som ser brutalt verkligt ut och denna gången behöver man inte ens kisa med ögonen. Gran Turismo 5 lyckas på något sätt få omgivningen att verkligen se äkta ut, jag tror det är något med ljuset och hur skärpan ligger på dom olika avstånden. Jag har aldrig varit mycket för ultrarealistiska bilspel då jag alltid försökt köra dem som ett arkadracingspel. Det känns som det går sakta och när det kommer en kurva är det lätt att åka ur banan. Men GranTurismo 5 verkar vara för snyggt för att missas helt. Att köra det japanska demot i cock-pit view är väldigt imponerade och med dom här nya bilderna som kommit verkar det bara ha blivit snyggare. Man kan ju hoppas att dom tar grafikmotorn och gör ett äventyr av det.

Kotaku.com: Gran Turismo 5 screens

~ av Glenn på december 12, 2007.

Kommentera

 
