Varför Polygoner?

Street Fighter IVNär den senaste bilden från Capcoms största beat em up-franchise dök upp på nätet så gav den mig blandade känslor. Visst ser det löjligt bra ut, det som ser ut som någon ny sorts cell-shading med mer detalj och det passar bra med spelets tidigare pixelstil. Ryu ser helt enkelt imponerande välgjord ut. Men det som jag funderar över är om dom verkligen kommer lyckas ha kvar dom tidigare spelens precision och fart. Street Fighter: 3rd Strike var perfekt animerat och dom högre upplösta modellerna ser fortfarande riktigt bra ut, iaf på en vanlig TV. När del 4 nu blir uppbyggt av polygoner istället för pixlar så känns det som att responsen i kontrollen måste få sig en törn på nåt sätt. Det jag gillar med street Fighter är att det handlar mer om precision, blockering och timing än superlånga combos eller komplicerade specialattacker som tex Tekken och Virtua Fighter består av.Det har heller aldrig varit lika hysteriskt snabbt som tex Guilty Gear serien vilket för mig är positivt. Street figher IV ska spelas i 2D men bestå av polygoner men bilden som den brazilanska sidan släppte visar Ken I en snurrsparksattack och där är kameran placerad snett bakom Ryu istället från sidan. Bilden ser heller inte lika polerad ut som den 1up släppte. Jag har inga problem med den nya stilen, bara dom behåller pixelföregångarnas sanbbhet och polerade yttre. Jag känner dock just nu att jag hellre sett ett Street Fighter IV med högupplösta texturer i 60 rutor per sekund, kanske snygga polygonmodeller i banans bakgrund. Bilden kommer från spelsidan 1up.com

~ av Glenn på december 11, 2007.

Kommentera

 
